Dzisiaj: Środa 03 marca 2021

Sztuka inspirowana Japonią. Wystawa Elżbiety Baneckiej

Proszę określić gdzie leży problem:
2 + 3 =
Link
2 + 3 =
_MG_8540
„Iware-Komon” to tytuł wystawy autorstwa Elżbiety Baneckiej. wernisaż odbędzie się w piątek (19.02) w Ośrodku Działań Artystycznych.
Wystawa prac Elżbiety Baneckiej odbędzie się w ramach cyklu „97-300. Tak daleko stąd, tak blisko". - Wystawy z tego cyklu podejmują ważne zagadnienie obecności w historii miasta Piotrkowa artystów, którzy tutaj się urodzili, wychowali, a następnie wyjechali robiąc kariery w Polsce czy dalej w świecie – mówią pracownicy ODA. - Ale to właśnie w Piotrkowie dorastali, chodzili do szkół, marzyli i kształtowali swoje postawy życiowe, kreowali przyszłość.

W eseju o sztuce Elżbiety Baneckiej do wystawy Kata/Kami, Dorota Folga Januszewska podkreśliła aspekt wędrówki między światłem i mrokiem, będący istotnym motywem w twórczości artystki. Przenikanie światła i mroku, życia i śmierci, nadmiaru i pustki jest istotą konfliktu i twórczych poszukiwań. Inspiracje płyną z Japonii. Treść, forma, a przede wszystkim filozofia sięgają do myśli Dalekiego Wschodu. Orientalny duch przenika każdy powołany do życia przedmiot, każdą artystyczną kreację. Jest to duch niespokojny, dynamiczny, pragnący ryzyka, kiedy indziej wyciszony i medytujący.
Artystka koncentruje się na elementach świata widzialnego, ale sposób postrzegania daleki jest od mimetyzmu. Można ją nazwać realistką wyobraźni. Z otaczającego strumienia nieustannych bodźców wyławia przedmiot – efemeryczny, ułomny, doskonale niedoskonały. Umieszcza go na płaszczyźnie, poddaje deformacji, upraszcza. Zmienia perspektywy. Ukazuje w aksonometrii, z lotu ptaka, w żabiej perspektywie. Akcentuje kolorem i kompozycją. Obecność przedmiotu jest intensywna, choć nie zawsze zdajemy sobie sprawę na co patrzymy.

Wernisaż wystawy „Iware-Komon” rozpocznie się w piątek (19.02) o godz. 19.00 w Galerii ODA, ul. Dąbrowskiego 5. Ekspozycję będzie można oglądać do 11 kwietnia.

Prof. Elżbieta Banecka, urodzona w Piotrkowie Trybunalskim, Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie ukończyła w 1991 roku. Dyplom z malarstwa uzyskała u prof. Jana Tarasina, aneks z grafiki u prof. Haliny Chrostowskiej i prof. Rafała Strenta. Obecnie prowadzi Pracownię Rysunku i Koloru na Wydziale Scenografii warszawskiej ASP. Laureatka ponad 60 prestiżowych – o randze krajowej i międzynarodowej – nagród i wyróżnień́, m.in.: Brązowy Medal na Triennale Grafiki w Osace (Japonia), 1991; Grand Prix (Grafika Roku) w konkursie „Grafika Warszawska” (ponad 40 nagród w tym konkursie); Grand Prix na Międzynarodowym Triennale Sztuki, Majdanek 2004 (Nagroda Ministra Kultury); I Nagroda na Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie, 2006; nagrody i wyróżnienia w konkursie „Najpiękniejsza Książka Roku 2006” za projekt publikacji-katalogu towarzyszącego wydarzeniu: „8 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki ”, 2007; Grand Prix w konkursie „Obsesja Papieru” za całokształt projektów dla Teatru Guliwer w Warszawie, 2010. W 2018 roku dostała nagrodę ZAIKS-u Osobowość́ Roku w kategorii Twórczość dla dzieci. Współpracowała z Polskim Radiem, projektując okładki płyt muzycznych znanych autorów, m.in.: Jonasza Kofty, Perfect Symfonicznie, Andrzeja Zauchy i wielu innych. Jest autorką 59 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, m.in.: w Warszawie, Poznaniu, Białymstoku, Kassel, Falun, Barcelonie, Osace, Nowym Jorku. Uczestniczka ponad 200 wystaw zbiorowych w kraju i na świecie. Kuratorka wielu wystaw, m.in.: „Graficzny Białystok”, „Kobiety w Grafice”. Prezes Fundacji Rozwoju i Promocji Sztuk Pięknych „iki”. Zasiada w Radzie Fundacji Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach” oraz jako wiceprzewodnicząca – w Radzie Programowej Galerii Kordegarda w Warszawie. W 2019 roku członkini Jury Konkursu na Projekt Wystawy w Pawilonie Polskim na Biennale Sztuki 2019 w Wenecji. Obecnie zajmuje się grafiką artystyczną, grafiką projektową, malarstwem, książką artystyczną. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Osace, Państwowego Muzeum na Majdanku w Lublinie, Mazowieckiego Centrum Kultury w Warszawie, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, Galerii Sztuki Współczesnej Arsenał w Białymstoku, Muzeum Ziemi Chełmskiej (Galeria 74) Międzynarodowego Konkursu Graficznego „Imprint” w Warszawie. Ponadto jej dzieła należą do wielu kolekcji prywatnych w Polsce i na świecie, m.in.: w Brazylii, Francji, Kanadzie, Niemczech, Anglii, Japonii, Emiratach Arabskich, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, USA
← powrót