Dzisiaj: Niedziela 09 listopada 2025

Kontrapas na ul. Zjazdowej i nowe przejścia na ul. Narutowicza

Proszę określić gdzie leży problem:
1 + 3 =
Link
1 + 3 =
W Piotrkowie powstaje kolejny kontrapas rowerowy – tym razem na ul. Zjazdowej. To inwestycja realizowana w odpowiedzi na postulaty mieszkańców, którzy zgłaszali potrzebę poprawy bezpieczeństwa w tej części miasta. Dodatkowo, przy skrzyżowaniu z tą ulicą pojawią się dwa tzw. przejścia sugerowane.


W ramach trwających prac drogowych na ul. Narutowicza – przy skrzyżowaniu z ul. Zjazdową – pojawią się nowe przejścia dla pieszych. W obrębie skrzyżowania powstaną dwa tzw. przejścia sugerowane. Oba przejścia ułatwią pieszym bezpieczne przekraczanie jezdni – będą tu obniżone krawężniki i płytki wskaźnikowe. Jednak przejście sugerowane nie jest przejściem dla pieszych, w związku z tym nie jest oznakowane, nie będzie więc pasów na jezdni. Przy skrzyżowaniu wzdłuż ulicy Narutowicza pojawią się też nowe pasy zieleni.

— Drzewo rosnące przy Narutowicza mocno ogranicza widoczność w obrębie skrzyżowania, dlatego wprowadzenie zmian w lokalizacji istniejącego przejścia dla pieszych jest w tym rejonie niezbędne — zaznacza Adam Bak, inżynier miasta. — Pasy zieleni zastąpią słupki, które uniemożliwiały parkowanie tuż przy skrzyżowaniu. Te prace zostaną wykonane w ramach zazielenia miasta i likwidacji tzw. betonozy. Będzie bardziej zielono, a mniej betonu. 

Na ulicy Zjazdowej powstanie kolejny w Piotrkowie kontrapas rowerowy. Pierwszy powstał na ul. Piastowskiej. Kontrapas to specjalnie wyznaczony pas ruchu dla rowerów na ulicy jednokierunkowej, który pozwala rowerzystom poruszać się „pod prąd”, czyli w przeciwnym kierunku do samochodów. Tego typu rozwiązania stosuje się tam, gdzie ograniczenie prędkości nie przekracza 50 km/h. Kontrapas znajduje się zazwyczaj przy lewej krawędzi jezdni, a jego przebieg jest wyraźnie oznakowany – zarówno znakami pionowymi, jak i malowaniem na nawierzchni drogi. Dla lepszej widoczności, szczególnie na wlotach i wylotach ulicy, pas często jest zaznaczony czerwonym kolorem, co zwiększa bezpieczeństwo i czytelność dla wszystkich uczestników ruchu. 


 
← powrót