W Urzędzie Miasta odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne dotyczące planowanych zmian w organizacji ruchu i wprowadzenia tzw. „zielonej fali". Nowe ścieżki rowerowe, mniej przejść dla pieszych czy koordynacja sygnalizacji świetlnej – to tylko część planowanych zmian w organizacji ruchu w naszym mieście.

Podczas spotkania, w którym wzięli udział przedstawiciele Rady Osiedla Centrum, inżynier miasta – Adam Bak przedstawił założenia projektu Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), znanego jako „zielona fala”. Nowy system ma objąć przede wszystkim trasę W-Z, czyli m.in. Al. Kopernika, al. Piłsudskiego czy Al. Sikorskiego.
Jednym z założeń projektu jest synchronizacja sygnalizacji świetlnej na głównych trasach – Sikorskiego, Piłsudskiego, Kopernika, Al. Armii Krajowej i Wojska Polskiego – tak, by kierowcy mogli przejeżdżać bez zatrzymywania się na każdym skrzyżowaniu. System ma też wspierać służby ratunkowe, automatycznie włączając zielone światło na trasie dojazdu. Problemem mogą być jednak nieoznakowane przejścia dla pieszych – część z nich ma być zlikwidowana lub wyposażona w sygnalizację.
„Zielona fala" w Piotrkowie Trybunalskim to także wiele innych udogodnień dla kierowców i rowerzystów. Na ul. Wojska Polskiego planowane jest wyznaczenie pasów rowerowych. Przewidziano również zmianę układu drogowego na ul. Toruńskiej, ul. Stronczyńskiego oraz placu Kościuszki – tutaj liczba pasów dla samochodów ma być ograniczona na rzecz miejsc parkingowych i ścieżek rowerowych.
Projekt obejmuje też instalację miejskiego monitoringu. Na większych skrzyżowaniach mają pojawić się kamery, z kolei na głównych wjazdach do miasta system zapamiętywania tablic rejestracyjnych. Szacuje się, że pełne wdrożenie systemu będzie kosztować około 20 mln zł.
— Rozbudowa systemu monitoringu to nie tylko aspekt komunikacyjny, ale również ważne znaczenie dla bezpieczeństwa publicznego. Dostęp do systemu powinny mieć także służby, straż miejska i policja. W naszej ocenie przyspieszy to czas reakcji na sytuacje zagrożenia i pozwoli skuteczniej dbać o bezpieczeństwo mieszkańców — podkreśla Adam Bak, inżynier miasta.
Redukcja miejsc niebezpiecznych może być podstawą do podniesienia dopuszczalnej prędkości na odcinkach tych dróg do 60, a nawet 70 km/h. Montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych zintegrowanych z systemem Red Light był pierwszym krokiem w kierunku wdrożenia Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) w Piotrkowie Trybunalskim.
Było to pierwsze z planowanych pięciu spotkań z piotrkowskimi Radami Osiedli, które będą dotyczyć bezpieczeństwa i wprowadzenia na terenie miasta „zielonej fali". Konsultacje społeczne mają na celu zebranie opinii mieszkańców o proponowanych rozwiązaniach, by na ich podstawie wypracować finalną wersję systemu. Terminy spotkań z kolejnymi radami osiedli będą znane już wkrótce.