Dzisiaj: Sobota 19 lipca 2025

Wizjonerzy stylu i smaku

Proszę określić gdzie leży problem:
2 + 2 =
Link
2 + 2 =
 
Dofinansowanie projektu z UE: 2 460 668,02 zł
Całkowita wartość projektu: 2 894 903,56 zł

Celem głównym projektu jest:
Celem projektu jest zwiększenie jakości kształcenia w Zespole Szkół Ponadpodstawowych
Nr 4 im. ks. Jerzego Popiełuszki w Piotrkowie Trybunalskim na kierunkach kształcenia: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik fryzjer i fryzjer we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym poprzez poprawę zdolności do zatrudnienia 110 uczniów, podniesienie kompetencji/kwalifikacji zawodowych 6 nauczycieli oraz dostosowanie kierunków kształcenia szkoły do wymogów rynku pracy poprzez utworzenie i doposażenie pracowni szkolnych, organizację staży uczniowskich, realizację dodatkowych zajęć rozwijających kompetencje zawodowe jak również kompetencje kluczowe i proekologiczne, w terminie od 01.06.2025 do 31.05.2027 r.
 
Działania w projekcie:
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację działań wynikających z diagnozy:
  1. Prace adaptacyjne w ramach pracowni zawodowych dla branży fryzjerskiej
    i gastronomicznej.
W ramach zadania zaplanowano adaptację placówki pod kątem dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zaplanowano adaptację 3 sal: jednej pracowni fryzjerskiej i 2 pracowni gastronomicznych tj. sala A i zaplecze I – pracownia obsługi konsumenta i pomieszczenie gospodarcze (modernizacja przestarzałej instalacji elektrycznej, która pozwoli na podłączenie nowoczesnego sprzętu i urządzeń, wykonanie oświetlenia, systemów ogrzewania, wymiana podłóg, prace remontowe i malarskie, wymiana drzwi, zakup i montaż rolet, prace hydrauliczne oraz stworzenie węzłów sanitarnych dostosowanych do osób niepełnosprawnych).
Zaplanowane działania są zgodne ze standardami dostępności.
 
 
  1. Doposażenie pracowni naukowych.
W ramach zadania doposażone zostaną trzy nowo utworzone pracownie: jedna pracownia fryzjerska i dwie pracownie gastronomiczne tj. pracownia planowania żywienia i zaplecze oraz pracownia obsługi konsumenta i pomieszczenie gospodarcze dla wszystkich kierunków obejmowanych wsparciem w projekcie.
Zaplanowano zakup wyposażenia zgodnie z podstawą programową kształcenia, obejmujące m.in.: sprzęt, urządzenia, drobne pomoce dydaktyczne, specjalistyczne oprogramowania
(szczególnie w obszarze gastronomii), wyposażenie pracowni obsługi konsumenta (bufet, stoliki, krzesełka, urządzenia np. ekspres do kawy, zastawa i bielizna stołowa), zakup urządzeń do utrzymania czystości (np. pralka, suszarka), wyposażenie pracowni planowania żywienia
(stoliki, komputery, monitory), a także drobny sprzęt TIK oraz meble, w tym krzesła i ławki, aby utworzyć w pełni wyposażone pracownie zgodnie z podstawą programową. Ponadto dla branży fryzjerskiej zaplanowano zakup materiałów zużywalnych do prowadzenia zajęć zawodowych, typu maski, szampony, olejki itp.
 
  1. Dodatkowe zajęcia zawodowe, kursy i szkolenia dla uczniów.
Łącznie w zadaniu będzie brało udział 110 osób (90K, 20M), jeden uczestnik może brać udział w kilku kursach/zajęciach. Kursy mają na celu zdobycie dodatkowych umiejętności zwiększających szanse Uczniów na rynku pracy.
Zaplanowano realizację kursów przez podmioty zewnętrzne oraz realizację kursów prowadzonych przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych:
A) dla branży fryzjerskiej:
1. Kurs Keratynowego Prostowania Włosów dla 60 osób.
2. Warsztaty Botox Włosów dla 60 osób.
3. Warsztaty z Nanoplastii Włosów dla 48 osób.
4. Psychologia komunikacji w salonie fryzjerskim dla 30 osób.
5. Szkolenie z zakresu analizy kolorystycznej w salonie dla 10 osób.
6. Szkolenie Encyklopedia blondu dla 10 osób.
7. Szkolenie - pokaz z elementami instruktażu z zakresu upięć okazjonalnych dla 10 osób.
B) dla branży gastronomicznej:
  1. Nowoczesne techniki kulinarne dla 40 osób.
  2. Kurs carvingu dla 40 osób.
  3. Szkolenie kelnerskie dla 24 osób.
  4. Warsztaty barmańskie dla 24 osób.
  5. Szkolenie dla uczniów – Kawa i koktajle dla 8 osób.
  6. Kuchnia tajska dla 15 osób.
  7. Wino i steki dla 40 osób.
  8. Sushi dla 40 osób.
  9. Kurs cukierniczy – bezy dla 40 osób.
  10. Warsztaty dietetyczne dla 40 osób.
  11. Mistrz grilla dla 40 osób.
  12. Kurs gotowania z Darią Ładochą – kierunek Tajlandia dla 40 osób.
  13. Kuchnia hiszpańska dla 40 osób.
  14. Kuchnia bałkańska dla 40 osób.
 
Łącznie zrealizowanych zostanie 378 godzin zajęć. Uczniowie osiągną kompetencje zgodnie z 4 etapami nabywania kompetencji i uzyskają zaświadczenie o nabyciu kompetencji w projekcie.
 
 
 
  1. Zajęcia dodatkowe z kompetencji kluczowych oraz dodatkowe zajęcia zawodowe.
Łącznie w zadaniu będzie brało udział 110U (90K, 20M). Jeden uczestnik może brać udział w kilku zajęciach. Zajęcia mają na celu zdobycie dodatkowych umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych i przygotowania do zdania egzaminu maturalnego (matematyka,
j. angielski) oraz zajęcia przygotowujące do zdania egzaminu zawodowego. Zaplanowano realizację następujących zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli
w ramach godzin ponadwymiarowych:
  1. Zajęcia z języka angielskiego dla 60 osób.
  2. Zajęcia z matematyki dla 60 osób.
  3. Zajęcia przygotowujące do egzaminu zawodowego:
- dla branży fryzjerskiej dla 40 osób
- dla branży gastronomicznej dla 40 osób.
Łącznie zrealizowanych zostanie 560 godzin zajęć. Uczniowie osiągną kompetencje zgodnie
z 4 etapami nabywania kompetencji i uzyskają zaświadczenie o nabyciu kompetencji
w projekcie.
 
  1. Warsztaty z zakresu klimatu.
W ramach zadania zaplanowano realizację warsztatów proekologicznych dla 80 osób. Zajęcia dodatkowe będą miały na celu uporządkowanie i rozszerzenie wiedzy proekologicznej oraz zaznajomienie uczniów z tematyką zielonych źródeł energii oraz wpływu człowieka na planetę i klimat. W trakcie ekologicznych warsztatów U dowiedzą się, jak zmienić swoje nawyki, aby nie szkodzić środowisku i jak sprawić, aby każdy podmiot gospodarczy działał w sposób zrównoważony. U dowiedzą się, że bycie eko wcale nie musi być trudne.
Zadanie to będzie prowadziło do nabycia kompetencji mierzonych w ramach 4 etapów.
 
  1. Doradztwo zawodowe.
Dodatkowe zajęcia z doradztwa zawodowego pozwolą na odpowiednie przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy. Doradztwo zawodowe pomoże w lepszym zrozumieniu samego siebie w odniesieniu do środowiska pracy. Ta zależność przekładać się będzie na świadome planowanie przez uczniów ścieżki przyszłej kariery zawodowej. Doradztwo zawodowe staje się ważnym elementem planowania kariery, zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy stoją na początku swojej zawodowej drogi.
Doradztwo będzie prowadzone na terenie szkoły przez wykwalifikowanego doradcę zawodowego z doświadczeniem w tym zakresie i obejmie:
  1. Zajęcia grupowe z doradcą zawodowym dla 80 osób.
  2. Zajęcia indywidualne z doradcą dla 80 osób.
Efektem zajęć z doradztwa zawodowego będzie wyższa świadomość potrzeb rynku pracy i własnego rozwoju zawodowego oraz umiejętność analizowania sytuacji na rynku pracy przez uczniów.
 
  1. Organizacja staży uczniowskich.
Zadanie będzie polegało na realizacji staży uczniowskich dla 80U (70K i 10M)
w wymiarze 160 godzin dla 1 ucznia kształcącego się na kierunkach TŻiUG, TF i FR. Celem staży jest wyposażenie uczniów, kształcących się we wspieranych w ramach niniejszego projektu zawodach w doświadczenie zawodowe, którego brak często wpływa na odmowę zatrudnienia danego absolwenta szkoły. Nad rekrutacją oraz realizacją staży czuwać będą koordynatorzy szkolni. W projekcie założono, że każdy uczeń będzie miał możliwość odbycia stażu uczniowskiego jeden raz.
 
  1. Studia, kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje nauczycieli.
Biorąc pod uwagę potrzebę wzmocnienia potencjału szkoły i rozwój szkoły nauczyciele zostaną objęci wsparciem w postaci następujących form:
  1. Szkolenie „Stylizacja długich włosów by Pivot Point dla nauczycieli zawodu” dla 3 osób.
  2. Szkolenie „Koloryzacja włosów by Pivot Point dla nauczycieli zawodu” dla 3 osób.
  3. Studia podyplomowe dla 2 osób. Kierunek studiów: Trychologia kosmetologiczno-lecznicza.
  4. Szkolenie „Kompetencje dydaktyczne do prowadzenia szkoleń” dla 2 osób.
  5. Studia podyplomowe „Doradztwo zawodowe” dla 2 osób.
  6. Szkolenie „Psychologia komunikacji w Salonie Fryzjerskim” 2-dniowe dla 1 osoby.
  7. Szkolenie trychologiczne z komputerową analizą skóry głowy i włosów moduł I i II dla 3 osób.
  8. Studia podyplomowe "Żywienie człowieka i gastronomia" dla 1 osoby.
  9. Szkolenie dla Rady Pedagogicznej dla 6 osób:
    1. depresje, myśli samobójcze, samookaleczenia - jak rozpoznawać i jak pomagać dzieciom i młodzieży w kryzysie,
    2. dyscyplina w klasie. Metody i formy interwencji,
    3. kompetencje kluczowe w praktyce szkolnej,
    4. kreatywność w nowoczesnej szkole–metodyka włączania twórczości i kreatywności w proces dydaktyczny,
    5. nauczanie nastolatków - jakie techniki pracy stosować, aby zwiększyć ich motywację oraz pomóc im w skutecznym uczeniu się,
    6. nauczyciel–wychowawca
    7. odpowiedzialni za siebie. Wspieranie samodzielności i dojrzałości uczniów,
    8. organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce oświatowej, w tym opracowanie szkolnego systemu pomocy pp. Rola każdego nauczyciela w świadczeniu pomocy pp.,
    9. psychologia pozytywna. Budowanie własnej wartości ucznia
    10. uczeń-rodzic-nauczyciel, dobra współpraca drogą do sukcesu.
  10. Szkolenie dla Rady Pedagogicznej- wykorzystanie EXCELA dla 6 osób.
  11. Szkolenie cukiernicze dla 1 osoby.
  12. Kurs dietetyki ketogenicznej dla 2 osób.
  13. Studia podyplomowe – Coaching z elementami psychologii- dla 1 osoby.
  14. Studia podyplomowe – Matematyka dla 1 osoby.
  15. Szkolenie z zakresu zapobiegania dyskryminacji dla 6 osób.
Wsparcie nauczycieli zarówno w obszarze kształcenia zawodowe z zakresu kompetencji kluczowych, obszaru wsparcia psychologicznego oraz doradztwa zawodowego doprowadzi do
kompleksowego wsparcia każdego ucznia.
 
  1. Koszty pośrednie.
W ramach zadania planowane są następujące działania:
  1. Kampania informacyjno-promocyjna poprzedzająca rekrutację. Kampania prowadzona będzie na stronie internetowej szkoły, w przestrzeni i otoczeniu szkoły m.in. plakaty
    i ulotki.
  2. Rekrutacja.
  3. Monitoring prowadzony będzie na każdym etapie realizacji projektu i polegać będzie na monitorowaniu rekrutacji, list obecności na zajęciach oraz sposobu prowadzenia zajęć, przestrzegania zasad równościowych oraz standardów dostępności, stopnia zadowolenia uczestników z udziału w projekcie i poszczególnych zajęciach, prawidłowości i terminowości realizacji projektu oraz stopnia osiągnięcia wskaźników. Badania prowadzone będą metodą weryfikacji dokumentów, obserwacji i ankiet.
 
Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):
  1. Liczba uczniów i słuchaczy szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 110 (90 k; 20 m)
  1. Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach uczniowskich
Wartość docelowa ogółem: 80 (70 k; 10 m)
  1. Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym
Wartość docelowa ogółem: 80 (70 k; 10 m)
  1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 6 (6 k)
  1. Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
    w zakresie edukacji włączającej
Wartość docelowa ogółem: 1
  1. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 1
  1. Liczba zrealizowanych godzin stażu uczniowskiego
Wartość docelowa ogółem: 12 800
  1. Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem: 94 (77 k; 17 m)
  1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem: 6 (6 k)

Załączniki artykułu